Pesto Genovese

Zelf pesto maken is zo simpel, dat geloof je niet. Zelfgemaakte pesto is ook waanzinnig lekker, veel lekkerder dan kant-en-klaar. Toch maak ik het niet zo vaak. Misschien omdat ik meestal geen verse basilicum in huis heb. Zo’n plantje of bosje is bij mij altijd snel verlept, wat ik ook doe. Daarom moet het, als ik het in huis heb, snel op. Afgelopen weekend had ik weer een bosje basilicum in mijn groentepakket. Ik heb een insalata caprese ermee gemaakt, maar er bleef nog flink wat over. Na een paar warme dagen zag dat niet al te best meer uit. Vandaag heb ik dus snel een beetje pesto gemaakt van wat er nog te redden viel.

Vroeger heb ik wel eens pesto gemaakt volgens een recept dat specificeerde hoeveel gram kaas en pijnboompitjes je nodig had, maar dat werkte niet. Ik heb altijd minder basilicum dan in het recept staat en dan komt het niet uit. Daarom was ik erg blij toen ik jaren geleden dit recept tegenkwam. Het werkt met verhoudingen – hoeveel pijnboompitjes en kaas je nodig hebt, hangt af van ingredient 1: de basilicum! Het is zo simpel dat je het na een keer maken waarschijnlijk al voor de rest van je leven onthoudt.
Een caveat: je hebt een vijzel nodig. In de keukenmachine maken kan ook maar werkt minder goed bij kleine hoeveelheden. De pesto wordt mogelijk ook wat zalviger dan wanneer je hem met de hand maakt.

pesto

Recept: Pesto Genovese

De klassieke basilicumpesto

10 min.

Ingrediënten

  • verse basilicum
  • pijnboompitjes
  • geraspte parmezaanse kaas
  • teentje knoflook
  • extra vergine olijfolie
  • snufje zout

Rooster wat pijnboompitjes licht in een droge koekepan. Ze moeten net een beetje verkleuren. Laat ze in een schaaltje afkoelen.
Doe een teentje knoflook in de vijzel met een snufje zout erover. Niet te veel, de kaas is straks al zout genoeg!
Vijzel de knoflook fijn en doe dan in porties de basilicumblaadjes erbij. Scheur grote blaadjes eventueel in stukjes. Blijf vijzelen tot alles begint te mengen.
Veeg de basilicum-knoflookpuree op een bergje en voeg evenveel pijnboompitten toe als je basilicumpuree hebt. Vijzel alles door elkaar en maak dan weer een hoopje.
Voeg nu evenveel parmezaanse kaas toe als je basilicum-pijnboompitjespuree. Meng alles weer goed door elkaar.
Voeg nu zoveel olijfolie toe tot je tevreden bent met de dikte van de pesto.
Serveer door de pasta, op plakjes tomaat of op een geroosterd broodje.
In een goed afsluitend bakje is de pesto nog enkele dagen houdbaar in de koelkast. Giet een dun laagje olijfolie op de pesto om het af te sluiten voor zuurstof, dan blijft het nog een paar dagen extra goed.

Geef een reactie

